måndag 8 mars 2010

Från bild till tyg till hanskpåse

I förra inlägget visade jag en blomma (tagetes) som jag hade ritat. Efter att ha shannat in den i datorn bestämde jag mig för att den skulle få bli ett mönster. Gillade retrokännslan =) Så jag tog tagetesbilden och la upp rad efter rad i InDesign (finns säkert bättre lämpade program men det var det jag hade till hands). Jag skrev ut en ruta på 40x20 cm som jag sedan tryckte på ett ganska stabilt tyg (det kraftigare av de vi använder under mässan).

Med tyget i högsta hugg begav jag mig hem och började sy. Föst sydde jag den övre fållen. Med trippel coverstich den övre sömmen är grön den i mitten är röd och den undre är gul, för att matcha blommorna. Sen sydde jag ihop bakanten så det blev ett "rör". Efter det sydde jag igen botten med "rör-sömmen" mitt bak. Jag sydde bord trekanter i hörnen så påsen blev mer lik en papperskasse. Det sista blev att få dit ett band att hänga påsen i (tanken var att jag skulle ha sytt in det i "rör-sömmen" men jag glömde...)
Taadaaa En väldans praktisk påse till handskarna vi använder för att inte bränna oss när vi trycker på Emmagjort =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)