tisdag 3 november 2009

Frivoliteter

När vi var på sy festivalen i kista såg jag några damer från frivolitetsknuten som knöt frivoliteter. Det såg så himla mysigt ut och verkade inte vara så galet svårt. Så jag kunde ju inte låta bli... jag var ju "tvungen" att skaffa skyttel och garn. Till min stora glädje gav min snälla faster mig både garn och skyttel som en tidig födelsedagspressent =) Sen surfade jag lite och började lite försiktigt... men man har ju bara två händer, och dygnet har bara 24 timmar, så det blev liggande i väntan på tid.

Så kom det ett paket i brevlådan. Det var en bok om Frivoliteter som min faster hade jagat rätt på till mig =) Den är inte bara lärorik utan även väldigt underhållande. Texterna är från 1960 även om detta häftet är utgivet 1983. Här kommer ett utdrag ur boken, under rubriken "Färg med ljushet är det primära" (sid 9)

"Gör man en "färgad" duk måste man vara väl medveten om var den skall placeras. Ett handarbete, hur litet det än är, är en viktig miljöfaktor, som kan förstärka helhetsintrycket eller förstöra det om man ej är försiktig."

Jo jo, det var som tusan... "färgade" dukar den bortglömda miljöboven?

Jag har inte riktigt kommit igång än, men några bågar och ringar har jag fått ihop på måfå. Den lilla blomman är det ända som blivit nått "riktigt" än. Jag känner att jag har fått kläm på hur man ska knyta knutarna osv. Nu är det inspiration och tid som saknas. Fortsättning följer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)