fredag 31 maj 2013

Stickad och virkad disktrasa en hitt

Hoho, redan fredag igen hur gick det till? Förra helgen var mina föräldrar hos oss och vi firade lite morsdag ihop. Min lilla mamma fick en emmastickad disktrasa /tvättlapp. Som hon uppskattade mycket.

Jag har den senaste tiden sett den här typen av disktrasor på mängder av ställen. Bloggar, poddar och grupper på facebook, alla pratar om hur bra de är, eller i vissa fall vilket slöseri det är med tid och garn att sticka dem.

Jag kunde i vilket fall som helst inte hålla mig så jag stickade en lila till mig och en svart till mamma. Båda fick en vit virkad kant runt om. På den lila gjorde jag bara virkade luftmasksbågar men på mammas gjorde jag "uddar" med stolpar.Väldigt dekorativ om jag får säga det själv.

Det finns mängder av sätt att sticka på trasorna på. Jag valde en metod där man börjar i ett hörn med 4 maskor och ökar en maska innanför de första två maskorna varje varv med ett omslag. När trasan har fått rätt storlek (halva disktrasan är då stickad) börjar man minska genom att sticka en maska, två maskor tillsammans, ett omslag, två maskor tillsammans igen, i början på varje varv. Omslaget gör att det blir en en bård med hål innanför de två kantmaskorna. På den övre bilden till vänster ser ni hur det såg ut innan jag virkade på kanten. Här och här kan du hitta mina trasor på Ravelry där finns även länk till det engelska mönstret =)


Jag måste erkänna att jag inte trodde att jag skulle använda den så mycket... men den är favorittrasan där hemma nu och dessutom mycket snyggare än wettex ;) Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)