tisdag 15 mars 2011

Sytt överdrag till kontorsstolen

Det är ju trist när man har en skön stol men den har gått sönder och är så ful att man måste gömma den när man får gäster... Nä nu överdrev jag. Men stolens sits har levt under en tygbit de senaste året i väntan på att jag skulle orka 1 köpa en ny 2 göra nått åt klädseln. Nu har jag hittat en genväg. Istället för att strippa hela stolen och plocka bort 2 miljoner häftklamrar sydde jag ett överdrag. Praktiskt också, för då när ( jo, när inte om) jag spiller färg på den kan jag tvätta överdraget i tvättmaskinen.

Jag har använt restbitar av linnetyg, som jag hade liggande, och sen helt slumpvis sytt ihop dem till "minilapptäcken". Jag gjorde ett långt stycke till framsidan (rygg och sits) och en kortare till baksidan. För att få till böjen upptill på ryggstödet tog jag fram en skräddarkrita och drog längs kanten på stolen så jag fick en linje på tyget(ritade på avigsidan). Sen var det bara att lägga till sömsmån och klippa till bak och framstycket lika upptill. På sits delen har jag lagt till en remsa extra på sidorna så överdraget går ner över kanterna. Alla kanterna och sömmar är sydda med overlocken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)