lördag 5 mars 2011

Cardigan / kofta sydd i randig trikå

Idag vaknade jag tidigt och efter en lång skön frukost framför tv:n kliade det i fingrarna. Jag var så himla pysselsugen. Först tänkte jag att jag skulle måla vidare på en tavla jag målar med airbrush. Men sen såg jag tyget... Jag tvättade (förkrympte) ett trikåtyg som jag köpte i somras för några veckor sedan. Min tanke var att om det var krympt var det ju bara att köra igång när inspirationen infann sig.
Jag har ett mönster på tröja som kommer ur en bok som jag tror heter sy i mjuka tyger eller nått liknande. Mönstret är i vilket fall kanon bra till mig. Det var samma jag gjorde om när jag sydde den lila klänningen med rosor. Den här gången klippte jag tröjans bakstycke längre och bredare nertill så den blev lite klockformad. Framstycket blev delat och jag la till en ordentlig bit i "mitten" så tröjan skulle gå omlott. Dessutom ändrade jag ringningen så den blev v-ringad.

Jag sparar på mycket konstigt... tex har jag en hög med "nyckelband" med reklam tryck av olika slag. På dem sitter en typ av karbinhake kan man nog kalla det. Idag klippte jag av två band för att använda hakarna på min tröja istället. Att fästa dem i tog jag två ringar som jag hittade bland mina knappar.

Men så tyckte jag att det saknades nått ändå... Så jag letade i mina gömmor och kolla blommor. Jag köpte dem för flera år sedan på rea och har plockat fram dem åtskilliga gånger men inte hittat vad jag skulle använda dem till. Men så idag hittade de sitt kall. Helt galet va bra de gick i färg med de mörkare ränderna i tyget. Några ljusrosa pärlor sydde jag dit så de fick mer liv.

En stor fördel med att använda provdocka är att man kan nåla fast saker och ting och ta ett steg tillbaka. När jag trixat med knäppningen så blommorna "håller fast" ringen och haken. Kände jag att det behövdes lite mer ballans. Eftersom knäppningen inte är på mitten blev tröjan lite "tung" åt det hållet. Jag tycker knäppningen känns lite militärinspirerad och fortsatte på samma linje. Två blommor på axeln som "gradbeteckning" (fast bara på ena axeln) och en på ärmen.

Helt ärligt är jag skitnöjd med resultatet. Ska bli spännande att se vad jag tycker när jag har använt den en hel dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)