onsdag 21 juli 2010

Emmas tomat och avokado pasta

Idag tänkte jag bjuda på ett smarrigt pastarecept. Vi äter ofta pasta men man måste ju variera sig så det inte alltid blir köttfärsås och spaghetti. Så här kommer en variant på skinksås.

Börja med att sätta på pastavattnet. Sen hakar man en charlottenlök. Strimla skinkan. Vi köper ofta restbitar av skinka inte lika fina men billigare och i sås ser man ju inte de tunna skivorna i alla fall =) ta smör/margarin i en kastrull. Fräs löken så den blir genomskinlig inte stekt. I med skinkan. Låt det fräsa lite så smakerna gottar till sig. Peppra med svart peppar. Jag hade lite vitlökssalt också men det går ju lika bra med lite färsk vitlök eller vitlökspulver (men tanken är inte att det ska smaka VITLÖK utan bara anas). Nu är det dax för grädde jag tror jag hade ca 2 dl matlagningsgrädde (laktosfri) och ca 1/2 dl vatten. Låt det puttra. Såsen ska inte bli "gräddkrämig" utan den ska vara lite tunn.

När det puttrar i kastrullen skär man upp körsbärstomater (en plastbytta) jag delar dem bara på mitten. Sen delar jag avokadon(1-2 st), tar ut kärnan, och skär ett rutmönster i köttet men inte igenom skalet. Sen kan man bara ta en sked och gröpa ur skalen och så är avokadon redan tärnad, fiffigt =)

När pastan är klar och avhäld, vi valde blandade färger på Penner, blandas allt ihop. Häll över såsen blanda runt ordentligt sen åker tomaterna och avokadon i. Jag blandar i avokadon sist så den inte ska smeta ut sig för mycket utan fortfarande vara bitar. Taadaa hoppas det smakar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)