onsdag 18 september 2013

Rosa mössa för svala höstdagar


Min rosa mössa är klar. Lagom till att hösten kom på riktigt. På bilden modellar Evelina mössan men den är alltså en vuxenmössa som jag ska ha i höst vinter. Den är stickad i Drops cotton viscose och Drops lace en tråd av varje. Min tanke  är att cotton viscose är fint och stabilt och lacen ger lite lite ludd och värmer. Lace garnet är resterna från pärlpytten. Så mössan och sjalen kommer vara superfina tillsammans =)

Mössan är stickad på stickor 3,5mm. Jag började med att sticka själva flätdelen (på rätsidan: 4räta, 3aviga, 9räta i flätan, 3aviga, 4 räta, flätan "flätas" vart 4e varv). När flätan räckte runt huvudet plockade jag upp den tillfälliga uppläggningen och avmaskade med tre stickor tekniken (Direkt översatt... det finns kanske ett annat namn på svenska).

Nu var flätan alltså en cirkel. Jag plockade upp maskor runt om hela. Jag delade upp den i fem delar för att få mönstret någorlunda jämt och för att underlätta när jag skulle ta in på toppen av mössan.

Hålmönstret är helt enkelt ett omslag, två maskor tillsammans, 2 gånger, på 3 varv med ett rät varv emellan varje. Jag upprepade det fem gånger runt om på mössan. sen 6 varv rätstickning och sen hålmönster igen men denna gången "bredvid" de förra så att de inte blir över varandra. När det sedan var dags att minska för toppen på mössan stickade jag ihop 2 maskor i bakre maskbågen en maska  innan markören och två tillsammans vanligt en maska efter markören. Tillslut drog jag garnet genom de återstående maskorna och fäste trådarna.


Åååååh! sa Evelina och snodde min mössa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)