onsdag 16 april 2014

Svart stickad mössa med färgglada detaljer

När jag fyllde år i november fick jag bland annat fin fina garner av min mamma. Det ena blev en Citron sjal som du kan se här. Det blev snabbt en favorit :) Men jag fick också ett nystan med svart Lanett babyull superwash från Sandnes garn. Jag gick länge och klämde på nystanet innan jag kom fram till vad det skulle bli. En mössa... en enkel lite baggy mössa med någon fin detalj. Jag började sticka utan att ha någon plan. 


svart stickad mössa med pärlor i glada färger
Eller min plan var jag räknar ut hur många maskor jag behöver och börjar sticka. Efter några cm kom jag fram till att jag bara skulle sticka på, runt, runt med mina strumpstickor och dekorera den i efterhand. Fortfarande utan att veta riktigt hur. När den väl var avmaskad hade tanken hunnit gro och jag hade en bild i huvudet av hur jag ville att det skulle bli.

träpärlor i burk Dotterns träpärlor kom i så många underbara färger och varje gång vi plockade fram dem blev jag glad... kanske jag skulle kunna "låna" några. Sagt och gjort. Pärlorna är fastsydda med svart dubbel sytråd. mellan varje pärla finns minst 2 stygn så att det blir lite mer elastiskt och så att pärlorna inte börjar hänga ( de är ju lite tunga).



En snygg rosa stjärnformad pärla och några udda knappar lagda på varandra blev en tjusig detalj. Stjärnan sitter lite på sidan av, alltså inte mitt fram. Mycket chickt ;) Jag är supernöjd med min svarta och färgglada mössa. Tack för garnet mamma och tack lilla E för att jag får "låna" dina pärlor.

Pärlorna och knapparna kommer från make and create
Här finns mössan på Ravelry


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)