måndag 29 december 2008

Julbak

Dagarna innan jul var det brådadagar hemma hos oss. Helt plötsligt hade nästan hela december gått och vi hade bara jobbat och jobbat =) Vi handlade julklappar i ett rasande tempo. Som tur var hade vi varit förutseende och planerat vad alla skulle få. Så när det väl kom till kritan tog det inte mer än någon timme =)
Sen var det det här med kakor till jul. Jag råkar ju gilla att baka kakor för att inte tala om att äta dem =) Det är lite som terapi för mig att baka kavelkakor. Det kan ju behövas när man jobbar mer än nånsin =) Dessutom tycker jag det är fånigt roligt med olika kakformar/pepparkaksformar.


Änglar med vitchoklad på vingarna

Chokladstjärnor sprittsade med vit- och mörkchoklad
Receptet är Märtas skurna chokladkakor ur sju sorters kakor. Normalt sett gör man rullar som man penslar med ägg och toppar med pärlsocker och skär på snedden när de är bakade. Men det går lika bra att göra kavelkakor av degen. Den blir lättare att hantera om man har extra mjöl i degen, inte mycket, men lite extra till utbakningen. Jag penslar med vispat ägg för att få en fin yta. Tänk på att tiden i ugnen blir betydligt kortare, ca 8 min istället för 15 min (i min ugn).

Chokladklockor med vitchoklad och sockerpärlor

Kameler i choklad med vitchoklad och sockerpärlor

Jag bakade en burk med havrekakor, som tyvärr blev lite platta men de smakade som de skulle =). Lite dekorerade köpepepparkakor blev det också. kristyren ville inte riktigt som jag... så det slutade med en klick på varje hjärta och ett socker hjärta i varje klick =) man kan ju inte alltid lyckas till 100% =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)