lördag 4 april 2009

Skulpterade lite med lera

När jag var yngre gjorde jag mängder med små figurer i cernit lera och sen även med fimo lera. Det är ju nästan samma sak fast fimon är snäppet segare så den smular inte lika mycket.

Jag har gått i några dagar nu och varit sugen på att plocka fram leran men inte haft tid. Men så igår kväll tog jag mig lite tid. Men istället för att använda fimo eller cernit, plockade jag fram en gammal förpackning med terracotta färgad Sculpey lera. Sculpey leran är segare än de andra två. och därför lättare att skulptera med. Den spricker tex inte när man rullar en boll. Den är också lättare att göra värktygsmärken i än de andra. Nackdelen är väll att fingrarna blir bruna.. men det försvinner om man tvättar sig med diskmedel =)

Så där sitter jag med min lera och trollar fram ett monster... inte likt mig. Har jag fångats av demonerna? Näe, så klart inte. Men ibland måste ramla ut något lite läskigt mitt i allt det gulliga jag annars gör.
Huvudet sitter på undersidan av ett glas. Vet inte riktigt vad jag ska ha det till så vi får se om det blir "bränt" någongång eller om jag låter det återgå till att vara en lerklump. Precis som med Fimo och Cernit lera så härdar man Sculpey i vanlig ugn 130grader 8-30 min. beroende på tjocklek.Den "läskiga farbrorn" hade ett drak-/monster- huvud med sig. De stora huggtänderna ser mest ut som slappa mustascher Någon annan dag kanske jag får för mig att göra kroppar till mina stackars figurer eller så blir de klumpar till nått annat ler projekt. Vi får väll se =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)