onsdag 9 september 2009

Emmakokat äppelmos

Inte nog med att jag bakade äppelkaka igår jag kokade äppelmos också =) Våra äpplen är väldans mjöliga så det passade ju perfekt.

När jag gör mos skalar jag och kärnar ur äpplena. Gillar inte alls när det är kärnhus med så jag är väldigt noga med att inte få med det i. Jag skär helt enkelt bort det jag vill ha och lämnar skrutten. Då blir det ju "Tärnat" på en gång i lite olika stora bitar. Mitt mos har nämligen lite bitar i sig, Tycker det är godare än helt slätt =)

Ner med alla äpplen i en kastrull på med lite vatten. Jag höftade tog väll typ en halv liter till ca 5 liter färdiga äpplen men det beror ju på hurdana äpplena är också. Det får ju att skystera lite i efterhand. När det blivit mosigt hade jag i askorbinsyra (c-vitamin) 1/2 tsk per liter mos. Askorbinsyran gör att moset inte mörknar och blir fult. Sen sötade jag med socker. Behövdes nästan inget alls hade i max en dl, men det beror ju på hur beska äpplen man har =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)