tisdag 16 juni 2009

Tomatpanta med rejält stöd

Mamma hade plockat ihop lite olika perrener till oss senast vi var i förorten. Det slank även med två tomatplantor. En "vanlig" och en buskig. Igår när jag skulle gräva ner växterna och plantera om tomaterna började det ösregna. Jag tog det som en hint om att det skulle vänta =) Idag hade vi strålande solsken =) Jo, jo, så kan det vara ibland =) Av bara farten städade jag ut det värsta i vårat uterum också. Det hade samlats en massa skräp där på något underligt sätt...

Tomatplantorna planterade jag om i stora terrakottakrukor med hål i botten. Över hålet la jag lite tidningspapper, fyllde sedan 1/3 av krukan med "flisade grenar", det håller fukten bra men dränerar ändå så det inte ruttnar i krukan. Över det hällde jag ett lager torv och överst plantjord. Nu får vi hålla tummarna att tomatplantorna gillar det och blir stora och ger en hel massa tomater =)

Tomatplantor behöver bra stöd och efter att ha svurit över små veka pinnar som rasar åt alla håll bestämde jag mig, så ska det inte bli i år. Vi har en hög med grenar från körsbärsträdet och äppelträden liggandes i ett hörn av trädgården. Jag hittade 2 grenar som inte var allt för krökta. Efter en del letande hittade jag en "snickarkniv" som jag tog bort all bark med. Lite gult satinband och taaadaaaa nu ska det vällan inte rasa i alla fall =)

Hur det gått med stegräknaren idag... jo tack ...12 500 steg verkar det landa på =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)