lördag 29 augusti 2009

Handritat och photoshoppat i ett

Härrom dagen när jag var ute och gick i skogen såg jag en stor röd flugsvamp. Någon dag senare hade de första löven gulnat och ramlat ner på cykelvägen... jag tror hösten har kommit. Jag gillar hösten, dofterna och alla färgerna. Men det bästa är nog alla polotröjor i naturliga, mörka jordiga färger och svart man kan plocka fram ur garderoberna =)

Så inspirerad av höstens ankomst ritade jag den här bilden. Blåbär, löv och svamp hör ju hösten till. Flickan, är väääldigt liten... eller är allt annat väldigt stooort?

Bilden är ritad med svart tunn penna (outliner) jag har färglagt med mina pro marker pennor. Jag har jobbat med flera olika nyanser av varje färg för att få djup i bilden. Sist ritade jag en grön kant runt om hela bilden. Jag la pappret i scannern. Öppnade bilden i photoshop. För att få färgerna rätt gick jag in på redigera, nivåer. jag tog pipetten för vitt på det vita och pipetten för svart på det svarta och vips blev även det emellan rätt. (tyvärr är det inte alltid så lätt)"Trollspöade"det vita och gick in under markerat och valde omvänd markering. Då var alltså allt som inte var vitt markerat. Sen la jag det i ett nytt lager ("Gör till ett nytt lager" under "lager")när svampen bilden låg i ett eget lager gjorde jag hela bakgrunden råsa. Gick sedan in på lager igen och valde skugga. Det ser ut som om bilden svävar =) mysigt att den inte är "vanligt" fyrkantig... känns lite mer levande så här =) kul effekt tycker jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)