tisdag 18 augusti 2009

Promarkers & papper

Jag hade tänkt att skriva ett inlägg om mina nya promarkers pennor och hur fantastiska de är... men jag tror jag väntar lite med det =) (Men de är verkligen fantastiska ...)

Jag vill nämligen ta upp en annan viktig grej.. Att våga testa och testa och testa... För det är inte alltid så att de som säljer tex. pennor har samma smak, krav eller erfarenheter som du. Jag har tex väldigt svårt för tunt glansigt papper, men köpte det ändå eftersom det var det som rekommenderades till pennorna. På kuppen höll jag på att bli knäpp eftersom alla mina svarta tunna pennor bara "blödde". Väldigt tråkigt tycker jag (även om jag vet att många inte tycker att det är så farligt).

Då köpte jag på mig lite fler olika svarta pennor men inget verkade hjälpa. Till slut bytte jag papper! köpte ett tjockare papper som fanns på panduros kort avdelning(tjejen i kassan rekommenderade det). Det var dyyyrt 10 ark kostar 36kr... det hämmar kreativiteten...känner jag i alla fall (allt man gör blir ju faktiskt inte bra).

Så sitter jag i alla fall med mitt fiiin papper och ritar och gläds över hur bra det fungerar. Då kommer min man och skriver ut på våran färgprinter som står bredvid mig. När jag tar i det utskrivna pappret inser jag att jag har "gått över ån för att hämta vatten". Till färgutskrifter använder vi nämligen ett lite tjockare glansigare papper än vanligt kopieringspapper. Så medan jag har suttit och svurit och slitit mitt hår fanns nästan 500 ark bra papper bakom ryggen på mig =)


Skrivbordet ser ut som när man var liten och hade pennor överallt =) Idag ska jag köpa fler färger, lycka =)

Lille katt är målad med promarkers på pappret från skrivaren (color copy). Outlinern är Medallion drawing pen köpt på Panduro.

Stooor blomma eller liten katt??? det är frågan =) Ritad med promarkers och samma svarta penna som "lille katt..." Men på Ink paper från panduro.
  • Pappret från panduro heter Ink paper ganska tjockt men fungerar toppen. Suger ev. mer färg ur pennorna.
  • Letraset's bleedproof marker pad 70g var det paper som gav mig gråa hår. =(
  • Det jag kommer använda mest är Color copy från Mondi 120g (papper för laserskrivare). Bra och prisvärt =D

    Summan är alltså att ibland måste man skita i vad som är "rätt" och testa sig fram till en lösning som passar en själv bäst med de krav man själv har =D

1 kommentar:

  1. Faaan vad avis jag blir ;) ville ju haft såna när jag tecknar manga..

    SvaraRadera

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)