fredag 28 maj 2010

Virkat godis -Engelsk konfekt

Idag blev jag uppmärksammad på att jag har varit välldigt sparsam med information om hur man virkar Engelsk konfekt på mitt sätt. Så kan vi ju inte ha det =)

Här kommer receptet / mönstret. Jag virkade min konfekt i garnet Jasmine 8/4 100% bomull från kinna textil. Jag använder virknål 2.

Jag började med 9 luftmaskor. Sen virkade jag 11 varv med fasta maskor (så det blir en fyrkant) Jag virkade 5 st "lager"(rutor) Tex. 1 rosa, 2 vita och 2 svarta. Fäst trådarna. Sen är det bara att sy ihop lagren. Jag gjorde så att jag sydde ihop de godisar som inte hade samma färg överst och underst i två delar så det skulle synas så lite tråd som möjligt. Tänk på att om man syr för "hårt"blir de platta. Tror man kan plocka fram limpickan också om man inte vill sy, men det har jag inte testat själv. Lycka till =)

2 kommentarer:

  1. Hej Emma! Vad gulligt av dig att dela med dig av ditt recept på dina underbara godisar.
    Men mina favoriter i den påsen saknas, det är de runda med kokos som är lakrits i mitten och som är rosa eller gula. Eller de kanske är svåra att göra för att de är runda??
    Det är JÄTTELÄNGE sen jag virkade (dukar), men ska ta och försöka göra dina konfekt för de är såååå fina. Tack på förhand Yvonne

    SvaraRadera
  2. Sv:Hej Yvonne!
    Jag har försökt men jag tycker inte att jag får till dem som jag vill. Tyvärr.
    /Emma

    SvaraRadera

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)