lördag 9 juli 2011

Randig sommarklänning med smock

Nu har symaskinen fått jobba lite igen. De här gången har jag gjort nått jag aldrig gjort förut. Jag har sytt smock. Smock är det rynkiga upptill på klänningen. Det finns flera olika sätt att göra det på men jag valde old school varianten med rundresår och zick zack. Aningens pilligt men det var det värt. Jag klippte alla resårerna först och sedan mätte jag och sydde dit dem en och en. Fäste dem med en tvärgående raksöm i början och slutet sen var det bara att spänna ut och sy.

Nertill gjorde jag en liten volang som är kantad med en tät overlock söm.

Trotts att jag använde mycket tyg och resår så kostade klänningen mig bara tråden =) Både tyg och resår har jag nämligen fått "ärva" från min vän Anna J:s farmor.

En randig klänning att växa i =)

2 kommentarer:

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)