fredag 4 oktober 2013

Virkad duk blev vacker tavla

Jag har en liten virkad duk som har fått en fläck som inte gått bort i tvätten. Den har inte fått mycket kärlek utan mest legat och skrotat i en låda, för jag hade inte hjärta att slänga den, fast den var "defekt".


Men nu har den fått ett nytt liv... på en tavla!


Jag tog en tjock kilram med canvas som är 15x15cm, duken, och två snuttar med spets. Jag använde små bitar av dubbelhäftande tejp och fäste spetsen och duken så de skulle liggs still, när jag sen målade över alltihop med grå akrylfärg.


Första varvet spädde jag färgen med vatten så den blev lite rinnig så textilierna kunde suga upp färgen ordentligt. Det fick torka över natten, och sen tog jag lite tjockare färg och målade allt igen =) Bra att tänka på är att är färgen för tjock försvinner strukturen i duken och spetsen, men är den för tunn kan det bli flammigt.

Nu ska den bortglömda lilla duken få ett andra liv, hängandes på kontoret och vara fin =)

Trevlig Helg!

1 kommentar:

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)