onsdag 31 augusti 2011

Tecknad ikon till mailen, mini how to

Jag har knåpat ihop en ikon för mailen här på bloggen. Tyckte det var lite tråkigt att bara ha en mailadress utskriven i text. Så nu har jag ritat lite med mina promarker pennor. Jag ritade ett kuvert som jag sen skannade och plockade upp i photoshop. Där plockade jag bort bakgrunden genom att duplicera bakgrunden (och plocka bort bakgrunds lagret) och sedan "trollspöa" bort det som var runt om själva kuvertet. På med lite text och sedan sparade jag bilden som en PNG. Då fortsätter det som är genomskinligt i photoshop att vara genomskinligt. Det är bland annat praktiskt när man som jag inte har vitt som bakgrunds färg på bloggen. Sparar man som tex Jpg blir ju genomskinligt vitt. Bilden här i inlägget är dock en jpg med rosa bakgrund =) 

Sen gick jag in i design delen av bloggen och öppnade en ny gadget, bild. Där laddade jag upp min png fil. Men för att man ska kunna använda bilden som en länk till mailen måste man också skriva lite rutan för länkning. Ta bort det som står (http://) och skriv istället: mailto:mailadressen. Då när man klickar på bilden kommer det komma upp en ruta där du kan välja mailprogram och sedan öppnar det valda mailprogrammet upp ett nytt mail där e-postadressen redan är inskriven. Bra va =)

Ikonen ligger nu i en av kolumnerna till höger =) använd den gärna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)