söndag 11 september 2011

Egen Bloglovin' ikon

Nu har jag fixat en egen bloglovin' ikon. Jag har använt bloglovin' till och från i flera år nu. Tycker det är ett himla smart sätt att hålla reda på alla bloggar man läser. Men då läser jag ju ganska många =) Det praktiska är att jag inte behöver hålla koll på om bloggarna jag följer har uppdaterats. Utan när jag loggar in så får jag en lista över alla nya inlägg som har gjorts sedan jag var inloggad senast =)

Nu har jag alltså gjort en egen ikon som jag tycker passar på min blogg bättre, än de färdiga man kan få till sin blogg av bloglovin'. Hur har jag gjort då? Jo, först så ritade jag en bild för hand, skannade den och öppnade upp den i photoshop. Där tog jag bort "bakgrunden" och la till texten + lite skugga. Sen sparade jag som PNG så bakgrunden fortsätter att vara genomskinlig. Innan jag sparade kollade jag storleken på min "sidebar" i bloggen så jag kunde göra den i rätt storlek från början. Inte nödvändigt men då har man mer kontroll över slutresultatet.

Då var det dags att få in den i bloggen och få den att fungera. Jag gick in på den ikonen jag har från bloglovin' sedan tidigare. I den koden står det href= sen kommer länk-adressen. Jag kopierade det som stod mellan de två "-tecknen (http//:www... osv.). Där efter gick jag in och lade till en ny gadget, bild sorten. Sen var det bara att ladda upp bilden och skriva in länk-adressen i rutan för länk. Lätt som en plätt =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)