fredag 10 oktober 2008

Bakad äppel lyx

I mitten av veckan hade jag och älskling lite extra mysmat och efterrätt. Vi har ju varit gifta i 2 månader nu. När mina föräldrar var på besök gjorde jag knyten med päron nu gjorde jag samma variant men med äpple. Den här gången dokumenterade jag =)

Började med att hacka äpplet i bitar och ta bort kärnhuset. En stor klick margarin i stekpannan och stek äpplena i några minuter. Farinsocker,valnötter, kokos, vaniljsocker, kanel åker också ner i stekpannan. blanda runt och låt blandningen svalna lite. Undertiden öppnar man frysen och plockar ut de köpta smördegsplattorna. =)


Nu ska äppelröran in i degen och blir fina knyten. Det är inte helt lätt eftersom man vill få in massa fyllning i knytet. Mitt tips är att lägga degen i handen och lägga lite röra på mitten sen nyper man ihop ena kanten, som på bilden. På så sätt har man som en strut att fylla.



Lägg knytet på bakplåtspapper på en plåt. Jag pennslade dem med ägg för att det ger dem en fin färg när de bakas. 225 grader på ugnen och 20-25 minuter senare... Taadaaa...






Smördegen har blivit fluffig och spröd. När knytena har svalnat lite på utsidan tar jag lite florsocker i tesilen och pudrar över. Äppelröran blir väldigt varm så man får vara lite försiktig när man äter. Ät dem som de är eller med glass. Vi hade vaniljsås till våra. Mums =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)