tisdag 18 november 2008

knappar i pärlemo

Vi var ju på resande fot i helgen och hemma hos F&H i trollhättan blev vi stående och kolla i lite pysselböcker. De hade gjort en massa mindre tilltalande saker med knappar. Vi var överens om att det inte var nått för oss. Jag sa att jag hade gjort nått med knappar men kom inte på vad.
När jag kom hem såg jag den, den hänger i ateljen över "Roland". Min tavla med pärlemoknappar. Jag gjorde den för flera år sedan.

Knapparna är fastknutna på en spänd duk med pärlgarn(knutarna är på baksidan. Duken tror jag att jag köpt på Panduro. Kanterna är inte rakt vinklade (alltså inte 90grader) och på dem har jag klistrat guldblad som troligen också kommer från Panduro eller liknande hobby affär. Sen har jag strykt guldfärg på alla kanter (som slitet fast i guld)
Knapparna är en blandning av riktigt gamla "äkta" pärlemoknappar och "låtsas" pärlemoknappar men alla glänser i olika nyanser av vitt. Jag tror att alla knappar kommer från knapplådan som jag ärvde efter min farmor. Varje knapp har en egen historia. De har suttit i olika skjortor, blusar, jackor och klänningar som troligen har använts av min släkt. Om man har lite tid över skulle man kunna hitta på berättelser om varje knapp.
Kanske skulle man kunna göra en sago-knapp-tavla med en massa olika knappar i olika färger och former. Sen hittar man på sagor om de olika knapparna och vad de har varit med om när de satt på kläder osv... kanske du har en knapp som har suttit på en prins skjorta eller i en prinssesklänning...hmm... är jag för kreativ nu? eller kan det vara lite pedagogiskt och fantasieggande om man har barn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)