måndag 10 november 2008

Äntligen nya gardiner

Jo, det är sant, vi tar ner de röda gardinerna lagom till jul.

När vi flyttade in i vårt hus(ca. 1,5 år sedan) hade de tidigare ägarna lämnat gardinstängerna i köket och i vardagsrummet (gardinstänger till hörnfönster).

Gamla gardinerna och de nya liggande på strykbrädan =)

I min tidigare lägenhet hade jag matchat min röda soffa med röda gardiner. Superfint där, men gardinerna var för korta i huset och gardinstången är inte snygg "naken". Vi hängde ändå upp gardinerna och var överens om att vi måste hitta nått bättre.

Tiden gick och min "det där kan jag göra själv" röst hindrade ett flertal inköp av färdiga gardiner. Jag tycker egentligen att det är snyggast med långgardiner men de är inte specielt praktiska när man har djur. Dessutom klämmer vår soffa gardinen mot fönsterbrädan.
Den nya gardinkappan på plats =)

Idag var dagen då det hände. Jag sydde en gardinkappa till vardagsrummet. Tyget är 100% lin och ganska glest vävt. Det är naturfärgat och har linkvistar kvar här och där. Jag använde röd tråd för att matcha soffan och biljardbordet som båda två är röda.

Jag använde overlockmaskinen till alla sömmar. Min Babylock har både overlock och coverlock. De röda sömmarna är alla kedjesömmar sydda med tre nålar (fyra trådar), De översta och understa har stygnen på rätsidan. Den undre av de övre sömmarna är samma sömm men sydd från avigsidan så kedjan hamnar på rätsidan. Fin effekt tycker jag( i lagom doser).

Änglarna är på plats igen =)


Sist men inte minst hängde jag upp änglarna igen. Änglarna är min egen design, jag ritade dem förra, förra vintern till våra julkort. Då hamnade de på disktrasor och kort. De här änglarna är gjorda i akrylplast som jag har graverat och skurit ut med laser. De hänger uppe året om hemma hos oss. När det är fint väder kastar de solkatter på väggarna i vardagsrummet. Nu när det är mörkt glittrar de i det lilla ljus de kan komma åt. Personligen tycker jag att de är magiska =) Gäller bara att inte hänga dem för lågt för så blir de kattleksaker vare sig man vill eller inte =) Jag har lärt mig den hårda vägen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)