tisdag 10 februari 2009

Mumsig lax med lime och grönsaker i ugn

Hemma hos Emma åts det lax idag. Jag hade tänkt att bara strö över citronpeppar och in i ugnen och servera med ungsgrillade grönsaker. Plockade fram citronpepparburken men blev stående med den i handen. Glutamat, vill jag verkligen äta det... näe. Min man hade köpt hem lime, vet inte riktigt varför men det passade ju utmärkt. Kan det vara så att han hade varit förutseende kanske =)
Ugnen sattes på 225 grader(jag körde med varmluft så det blir jämnvarmt även när man har mat på flera "våningar"). Bitar av morötter och potatis vändes runt med lite olivolja på en plåt och åkte in i ugnen. Paprika, gullök och vitlök fick göra dem sällskap samtidigt som laxen åkte in i ugnen(när potatisen nästan är klar).
Laxen lade jag i en ungsfast form som jag hade lite olivolja i. Vände runt laxen så den blev lite oljig runt om. Flingsalt och svartpeppar var de enda kryddorna. Limen skivades och jag la 2 halva skivor på varje laxbit. Tog snuttarna av limen och klämde ur den sista saften över laxbitarna. In i ugnen i ca 10 min. mums fillibabba =)

Vill man ha sås också kan man ju ta en klick creamfrech direkt ur burken =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)