måndag 16 mars 2009

Kuddfodral

Wroooom, wrooom, wroooom , låter det i ateljén, både idag och igår. Här sys det för fulla muggara både min gröna skönhet från Husqvarna och min baby lock går varma.

Jag syr Kuddfodral med blixtlås. Nu tänker den uppmärksamme:
-men ... hon använder ju inte rätt pressarfot.
-Nä, jag vet.
Kom helt enkelt fram till att det blev bättre med den vanliga pressarfoten men med nålen ställd åt vänster. Tyget är nämligen väldigt glansigt och glider lätt åt fel håll i förhållande till dragkedjan. Med den vanliga pressarfoten matas tyget och dragkedjan rakar och jämnare på min maskin. Jag kan erkänna att det tog emot att ens testa den vanliga foten, istället för den som är avsedd för dragkedjor. Vilken rebell jag är =)
Det är inte vilket kuddfodral som helst jag syr. Dessa har bild på hela kudden en fram och en bak. Jag har alltså först tryckt tyget med önskad bild i rätt format. Passat ihop fram- och baksida så det inte skall bli nått vitt i kanterna. Samtidigt är det ju viktigt att inte sy "bort" en massa av bilden. Pilligt och lite frustrerande innan man får in snittsen. Tyget är som sagt väldigt glansigt vilket innebär att det ibland lever sitt eget liv. Men när man hållit på ett tag och dragit klippt känt och sytt i det börjar man förstå hur det rör sig och hur det stretchar i olika ledder. Det är långt ifrån linnetyg som man alltid har ordentlig trådraka på eller trikå som förlåter mycket med sin stretch.

Eftersom Fodralen är en specialare till en återförsäljare kommer jag inte visa några färdiga fodral i nuläget.
Wrooom, wroooooom =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)