onsdag 11 mars 2009

Trä, öga och klo

Nu är dörren klar =) Försökte fotografera hela processen så man kan se hur målningen växer fram. Jag började alltså med en helt vanlig vit dörr med vita dörrfoder. Allt ruggades med sandpapper och tvättades av så det inte skulle vara något dam eller smuts kvar. Det är ju viktigt att färgen sitter kvar =) Jag använde en kolkrita att skissa på dörren med. Helt enkelt för att få en känsla av hur det skulle se ut i verklig storlek. Den skiss jag hade gjort på en pappersbit med en bläckpenna var, för att uttrycka det milt, inte helt skalenlig.
Jag började med att blanda till en ljus gulbrun nyans. Den målade jag själva "trädörren" med. Dels för att få färg på dörren men också för att det är lättare att måla mörkt på ljust än tvärt om. Den ljusare färgen lyser igenom här och var och ger trät både djup och värme.
Sakta men säker börjar det mer och mer bli en "trädörr". Jag använde två penslar parallellt hela tiden en vanlig svinborst som jag målade dit färgerna med och en stabil lite finare syntethårspensel som normalt skulle använts till väggfärg. Den senare var så gott som torr. Jag använde den för att "smeta" ut den fuktiga färgen så det blev ådringar i trät.
Jag använde akrylfärg och i trädelen målade jag ådringarna med brunt och svart om vartannat för att få skiftningarna. Lite vit färg som jag spädde med lite vatten, så den inte var så täckande, använde jag också på slutet. Det vita gör att man får mer djup i målningen. Det ser ut som om ljuset reflekterats olika. De svarta spikarna, som på vissa ställen ser ut som hos "Alfons Åberg" när han snickrade, fick även de ett ljusare parti så det ser ut som om de buktar ut.
När trät var färdigmålat fyllde jag i bakgrunden med svart. Målade även trä på dörrfodet. Sen kom jag till de små detaljerna som man kan ske inte ser på en gång...
I nederkanten av dörren ser man ett öga... men man vet inte vems ögat är. Det bara tittar på dig... Läbbigt va? Till ögat använde jag nog lite av alla palletens färger...
Det sticker dessutom ut en klo.. som verkar tillhöra nått stort och grönt... undrar om det är hans öga eller om de är flera läskiga varelser där bakom i mörkret....
Mooooaaahaaaahaaaahaaahaaa....
Man har ofta stora idéer när man sitte och skissar med en bläckpenna. Ibland kan man när man börjar måla känna att, det man tänkt sig är orealistiskt att genomföra. Men i det här fallet gick det över förväntan. En viktig anledning var att jag tog det lugnt och arbetade fram bit för bit till en helhet. Innan den här målningen viste jaginte att jag kunnde måla trä. Vad är det man säger... -Det omöjliga tar bara lite längre tid.

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är tjejen som målar så fina dörrar :) Riktigt imponerad! Vad sägs om att ses någon gång snart??
    K
    kram

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket, det värmer! Ibland har man ju sina svackor....

    och vad fin dörren blev! Var och kikade på den live för en stund sen :)

    Kram!

    SvaraRadera

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)