måndag 2 mars 2009

Linnebyxor med mudd

Dom här byxorna använder jag nog mer än några andra brallor. De fungerar i nästan alla lägen =) Jag sydde dem i somras men glömde tydligen bort att blogga om dem.

Mönstret är ett Burda-mönster ur någon av de otaliga burda-tidningar som finns i mitt och mammas hem. De först byxorna jag någonsin sydde var gjorda av just det mönsteret. Orginalet har blixtlås men är i övrigt enkla.
Efter att ha räddat ett annat linnebyxor sydda från samma mönster som hade fått fel på blixtlåset, bestämde jag mig för att sy ett par, med bara mudd upptill. Det är lite "mamma-byxa-varning" men med en tröja över ser ingen hur bekväma de är + att det är snabbare att sy eftersom man inte ska krångla med inprovningar och blixtlås och infodring och allt vad det kan heta. =)

Idén är enkel. Jag ersätter det som är ovanför det bredaste stället på byxmönstret med en mudd, i den har jag även en resår. Det är ju en smaksak men eftersom min muddväv var ganska "lös" ville jag inte chansa =) Tanken är alltså att du måste kunna få den "stumma" delen av byxan upp till höfterna och att mudden är linningen och ner till bredaste stället på höften.

3 kommentarer:

  1. Hoho! Tänkte jobba med dig på lördag! :) Kör mellan 13 och 18!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag ska sy ett par linnebyxor åt min mamma, men jag har haft svårt att hitta mönster på webben. Dina ser supersköna ut, råkar du ha ett mönster till hands?

    Hälsningar,
    Malin

    SvaraRadera
  3. Hej Malin, ja de var sköna(utslitna nu). Tyvärr vet jag inte var jag har mönstret =(

    SvaraRadera

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)