fredag 22 maj 2009

Lite mer samms med Photoshop

Ni som har hängt med ett tag vet att jag inte gillar att behöva använda Photoshop. Jag har stundtals känt det som ett väldigt handikapp när jag vill redigera mina bilder. "Alla andra kan jue, varför kan inte jag?" typ. Men jag blir så j*vla frustrerad så det ibland är nära att lapptoppen flyger... men så kommer jag på att det inte är lapsoppens fel. Jag och laptoppen har ju egentligen en fin och väldigt nära relation =) Så idag, så bara gick det upp ett ljus... lite svagt i alla fall. Kolla kolla vad jag har gjort =)


Ögat i vänstra nedre hörnet är min riktiga färg.
Jag har äntligen fattat det här med "masker". (rutan med en cirkel i). Så det bruna ögat är en bild i färg på mitt öga. Över den la jag samma bild men svartvit. Sen klickar man på mask och "suddar" fram det under =) sjukt enkelt när man fattar, helt magiskt innan poletten föll på plats. Sen började jag jobba med penslarna på de svart vita bilderna. Sänker man opaciteten och flödet så kommer det ju bara lite färg tunt och vips har man "Färglagt", i det här fallet ögats iris. Utan att förstöra "mönstret" i ögat. Använder man 100% på båda målar man ju bara över allt.

Tulpan med mitt öga i knoppen

Sen gick jag "bananas" och "suddade" fram ett öga i en tulpan. Det var då jag fick min andra stora aha upplevelse. Jag hittade "omforma", där kan man skala, rotera och greja med bilderna i de olika lagren. Då kände jag mig lite dum, men glad. Jag har, på nått underligt sett, fått för mig att "alla andra", dom som kan photoshop, är galet bra på pixlar. Det här har gjort mig alldeles sprallig. Det är ju skit kul att lära sig nya saker =) Tyvärr har jag inte hunnit med det jag egentligen skulle göra idag... men vad gör det när man har fått en massa ny kunskap i sin kunskapsbank =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)