tisdag 29 november 2011

Sytt en prinsesstårta / nåldyna med sand

Idag kommer mina föräldrar till oss för att hjälpa till med företagen och matlagning =) Så här innan jul har vi ju mycket jobb och maten brukar bli rejält lidande av att det varken finns tid eller ork att vara kreativ i köket. Tidigare år har McDonalds fått laga mat lite för ofta om jag ska vara helt ärlig. Så i år när magen växer kände vi att vi måste ta in expert hjälp och fylla frysen. Så vi helt enkelt inte ska behöva be det gyllene M:et om mat. Så idag och imorgon kommer min mamma inta köket hos oss. Och om någon vecka kommer Älsklings mamma hit nästan en hel vecka och tar hand om oss =)

Sist mamma var här fick hon en liten present av mig. Det är nämligen så att jag för några år sedan sydde en nåldyna som jag fyllde med sand. Den är helt fantastisk eftersom den "vässar" nålarna när man använder den. För även om man har helt nya te x knappnålar så kan de vara lite sådär i spetsen. Syr man mycket i te x satin som är väldigt känsligt för trubbiga nålar blir man ju galen. Så, mamma var sugen på en sandfylld nåldyna och undrade över var jag hade fått tag i sanden osv. Eftersom jag hade köpt en påse i zoo-affären (sand till akvarier) och hade kvar sa jag att hon kunde få den av mig.

Men hur kul är det att ge någon en liten plastpåse med sand? Jag kunde helt enkelt inte hålla mig... jag sydde en prinsesstårta. I tårtan ligger en "boll" med sand. Jag tog en bit lakansväv och la i en skål sen hällde jag i sanden och drog ihop tyget runtom med en gummisnodd. Själva marsipanen är grönt linnetyg. Rosen gjorde jag av en bandstump som jag hade och bladen är klippta i grön filt. För att formen skulle bli bättre har jag fyllt på med lite syntetvadd längst ner i tårtan.
Nu är jag minst sagt lite sugen på att sy en till mig själv också.. men det får bli efter jul när det finns tid över igen =)

2 kommentarer:

  1. Supersnygg!! Kanske ett mönster på denna, när du får tid över?

    SvaraRadera
  2. Riktigt snygg är den, bara måste göra en sand-nåldyna åt mig själv :D

    SvaraRadera

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)